Home Redactie Recensies Johan Gielen – Revelations
Johan Gielen – Revelations

ImageMet Revelations levert Johan Gielen een schitterend dubbelalbum af waaraan hij ruim drie jaar heeft gewerkt. En die tijd is  buitengewoon goed besteed. Het album is inmiddels met overweldigende positieve reacties ontvangen. Het gezaghebbende tijdschrift DJ Mag (UK) geeft Revelations een waardering van ‘5 out of 5’ , de Veronicagids stelt dat ‘Gielen gloreert’ en kent de hoger score van 4 sterren toe. Tracks van Revelations behoren nu al tot de meest beluisterde nieuwe dancetracks op het internet.

â€œDit album heeft niet voor niets de titel Revelations meegekregen,â€? zegt top-deejay Johan Gielen. “Het is in veel opzichten voor mij een openbaring geweest, en ik denk dat alle muziekliefhebbers Revelations zullen ervaren als een eerbetoon aan de muziek.â€?

Revelations is in alle opzichten een zeer opvallend album. Johan Gielen heeft er zijn ervaringen van zijn leven en carrière op weergegeven op een manier die alleen maar zeer imposant genoemd kan worden. Het is een afspiegeling geworden van wat Johan Gielen vandaag de dag is: één van de grootste deejays van de wereld met een volkomen eigentijdse opvatting van dance.

CD 1:
Revelations geeft een perfect beeld van de veelzijdigheid van de Johan Gielen van vandaag. Het eerste nummer “Kuredu Express� geeft al direct duidelijk aan dat dit géén alledaags album is. Met een onmiskenbare spirituele invloed, die zijn residentie in de wereldberoemde Club Velfarre (Tokyo) reflecteert. Johan Gielen was daar ruim twee jaar resident en vandaag de dag kan hij in Tokyo nog steeds niet over straat zonder links en rechts handtekening uit te delen.

Met de titeltrack Revelations gooit Johan Gielen het over een volkomen andere boeg. Hier kiest hij juist voor een weergaloze drive en energie, die duidelijk van 2006 en de toekomst is, met experimentele soundscapes en technieken die aangeven wat de stand van zaken is op het gebied van trance anno nu.

Het funky mooie "Okinawa Sunset" maakt het album echt compleet. Het is een mooi nummer met een stevige bassline eronder waardoor de plaat het goed doet op de dansvloer. Ik heb dit nummer dan ook al een aantal maal voorbij horen komen op verschillende feesten.

Op Revelations toont Johan Gielen ook zijn wortels en zijn emotie. Dat laatste is heel duidelijk voelbaar en hoorbaar op ‘Moments’, dat herinnert aan zijn (overleden) moeder. Het is de gevoelige kant van Johan Gielen, weergaloos vertaald in muziek. Dit is gegarandeerd kippenvel.

CD 2
:
Op deel 2 van Revelations heeft Johan Gielen kunnen we genieten van speciale remixen van zijn hits  ‘Dreamchild’, ‘Physical Overdrive’ en  ‘Show me what you got’.

Met een track als Magnitude is het opnieuw Johan Gielen op zijn allersterkst waarbij het helemaal niet moeilijk is voor te stellen om een overvol festivalterrein totaal uit zijn dak te zien gaan. Een aangezicht dat Johan Gielen trouwens wel heel bekend moet voorkomen: er is bijna geen festival meer in de wereld waar hij niet stond met groot succes. Plaatsen die hij in 2007 allemaal weer aan zal doen en meer, want aan de release van Revelations is een omvangrijke wereldtournee gekoppeld die fans van over de hele wereld weer bijeen zal brengen in clubs, op festivals en in stadions.

“Ik hoop dat mijn fans wereldwijd met me meereizen op deze muzikale reis, dat ze de openbaringen vinden die ik ook heb gevoeld, en dat ze net zo genieten van de muziek als ik,�zegt Johal Gielen er zelf over. “Revelations is een album recht uit mijn hart, en ik beschouw het dan ook als een eerbetoon aan de muziek en mijn fans. Revelations is wat ik vandaag ben, wat ik voel en wat ik wil zeggen. En dat doe ik het beste door de muziek op dit album.�

Voor meer informatie: www.johangielen.com