Toen ik Anne Savage in Miami tegenkwam en haar vroeg of ze
geïnteresseerd was in een interview, reageerde ze meteen positief maar
moest me wel teleurstellen dat ze het niet niet meteen kon doen. Haar
Miamiprogramma was vanaf dag 1 gevuld met gigs bij een aantal
gerenommeerde clubs, radioprogramma’s en natuurlijk de nodige ‘sun, sea
and sand’ afspraken. Ze wilde hier dus geen interviews doen. We spraken
af om het op een andere manier, ergens anders en op een later tijdstip
te doen.
Een paar weken na Miami kreeg ik antwoord
van haar PR bureau dat ze een gaatje voor me hadden en dat we het
gesprek het beste telefonisch konden afwikkelen want Anne’s rooster
werd er maar niet leger op. Nu ben ik eigenlijk geen voorstander van
dergelijke onpersoonlijke interviews. Ik kijk nu eenmaal graag naar
gezichtsuitdrukkingen en body language – die verraden over het algemeen
meer dan wat de mensen willen loslaten. Ik had Anne al een lijstje met
vragen gemaild en besloot om haar maar alle vrijheid te geven wat
antwoorden betreft.
“Ik ben ondertussen wel gewend om
op deze manier interviews en vraaggesprekken af te wikkelen. Mijn
agenda laat het tegenwoordig moeilijk toe om mensen te ontvangen of
meetings aan te gaan met de pers, dus is de telefoon of e-mail een
welkom alternatief.”
Een muzikaal begin
“Al
van jongs af aan zit ik in de muziek“, begint Anne. “Samen met mijn
vier broers en twee zussen heb ik al sinds dat ik kon lezen ook muziek
moeten leren lezen. Ik moet daarbij wel eerlijk bekennen dat ik het
destijds ontzettend haatte, want zeg nou eerlijk, niets is minder leuk
als je buiten al je vriendjes en vriendinnetjes ziet spelen en jij zelf
moet verplicht je viool- en klassieke gitaarlessen volgen. Later, in
mijn tienerjaren had ik er wel profijt van, want met mijn
muziekachtergrond is een plekje in een band eerder verzekerd. We
speelden allerlei stijlen, dus een specialisering naar één specifieke
sound zat er niet bij. In de tussentijd luisterde ik natuurlijk ook
veel naar muziek en spendeerde al mijn geld om platen te kopen. Pas in
1991 toen ik full time in de housescene terecht kwam kocht ik mijn
eerste decks.”
“Mijn eerste gig was ergens in ’88 bij de
Kurfew Club. Dit was nog voordat House zijn echte intrede had gemaakt
en dat clubs nog veelal in de HipHop- en Electrohoek zaten qua muziek.
Dus alles tussen Mantronix en Salt & Peppa en weinig mixen! Niet
echt spannend eigenlijk. Mijn eerste echte ‘big break’ kreeg ik in 1993
toen ik resident werd bij Club Angels in Burnley die als een van de
eerste clubs alleen maar House en Techno draaide. Het was een van de
beste clubnights in het noorden van Engeland. Ik stond daar regelmatig
in de line up met namen als Carl Cox [door hem ben ik ook gaan mixen],
Joey Beltram en Laurant Garnier. Aan mij was de taak om de avond op te
warmen en kreeg daar destijds £25 voor. Geloof me, ik was allang blij
en zou het zelfs voor niets hebben gedaan want betere leermeesters kon
ik me niet wensen. Mijn vader was zelfs een keer wezen kijken en
schudde afkeurend zijn hoofd. Dad, one of these days I’ll be famous! zei ik hem en ging gewoon verder.
Later
dat jaar werd ik ‘ontdekt’ door een promotor uit Leeds en deze zorgde
ervoor dat ik een gig kreeg bij Ark in Leeds. Ark stond bekend om de
grote events die zij organiseerden. Ik werd ook resident bij Ark en
bleef dat tot het einde van hun bestaan. Tijdens Ark’s hoogtij dagen
stond ik vaak in een line-up samen met Rob Tissera, Graeme Parke, Juan
Atkins, Carl Cox en Sasha. De scene was destijds nog erg
gefragmenteerd. In die periode werkte ik ook nog eens in een platenzaak
[Eastern Bloc] en kwam dus met dance muziek in aanraking dat wel in de
breedste zin van het woord geïnterpreteerd kan worden. Deze variaties
hebben mijn stijl van draaien zeker beïnvloed. Met mijn Ark-residentie
en mijn nieuwe stijl van draaien kwam ik in aanraking met mijn eerste
agent, Unlimited DJ’s die mij steeds meer bookings regelde op nationaal
niveau. Langzamerhand kreeg ook de pers lucht van mij maar het ging
niet allemaal ‘overnight’.”
Energy
“Omdat
ik veel met Carl Cox omging wist ik ook dat ik toch steeds dieper het
hardere segment in rolde. Ik hield van zijn manier van optreden en zijn
sounds. Zo vond ik het altijd weer een hele beleving als ik met hem een
club in liep. Die energie die daarbij vrij kwam en de vriendelijke
manier waarop hij zijn fans benaderde was toch altijd weer een
voorbeeld voor mij. Muziek met veel energie was voor mij daarom echt
een must. Zo draaide ik veel tracks van R&S, Loaded en van Strictly
Rhythm. Zo ben ik in het bezit van alle tracks van Red Planet, Axis en
Edge Records. Destijds waren er nog niet zoveel verschillende House
genres maar energie was toch altijd wel de bepalende factor. Nu is Hard
Dance mijn ‘main style’ en daarmee ben ik bij het grootste deel van de
crowd ook bekend. Toch heb ik soms nog wel eens uitstapjes naar Techno
[omdat ik hiermee begonnen ben] en naar Breaks. Breaks is overigens
iets compleet anders, waar ik samen met 2 gasten – Stewart Bennet en
Commie – onder de naam Freakybeatz DJ’s draai. We hebben
zelfs een radioprogramma op www.ministryofsound.com. Toch is 99% van
mijn bookings op Hard Dance gebied en daar ligt ook mijn passie. Loads of NRG!
Of ik een favoriete track heb? In feite maakt het weinig uit want een
goede track is een goede track ongeacht het genre. Misschien dat een
techno/breaks track iets meer indruk op me maakt vanwege mijn
geschiedenis.”
DJ-ing outside of the UK
“Residenties heb ik de laatste tijd niet meer. Ik vind het fijner om
gewoon overal ter wereld te kunnen draaien waar ze me willen hebben. Zo
speel ik deze zomer vooral op Ibiza bij Eden en Privilege.
Ongeveer vijf keer per jaar ga ik naar Amerika en Canada. In Canada heb
ik trouwens ook mijn favoriete buitenlandse club. Bij Club Guvernment
in Toronto had ik in 1996 mijn allereerste buitenlandse gig en dat
geeft toch een emotionele band. Verder ga ik twee keer per jaar naar
Japan en Zuid-Oost Azië en ga ik minimaal een keer per jaar naar
Australië, New Zealand en Zuid Afrika. Dit jaar kijk ik ook erg uit
naar mijn debuut gigs in India en Zuid Amerika. Een gig in Rio is
altijd al een droom geweest en daar ga ik dit jaar dus echt naar toe.
Toen
ik bij Guvernment voor het eerst achter de decks stond bleek dat ik de
eerste vrouwelijke DJ was die zij ooit gezien hadden want de dansvloer
was bezaaid met gasten die alleen maar met hun mond open naar mij
hebben staan staren en gewoon stil stonden. Na een plaat of drie kwamen
ze er toch achter dat het allemaal wel lekker ging en toen stonden
uiteindelijk toch met zijn allen te dakken. Velen van hen zeiden me,
dat ze zeker vijf uur lang door een meter sneeuw hadden gereden om bij
mijn gig aanwezig te zijn. Super cool toch als je zoiets hoort?
Over
heel de wereld stelt iedereen mij dezelfde vraag; wat is mijn favo
buitenlandse gig. Daar kan ik bij jullie heel kort over zijn want
jullie kennen dit als geen ander – DanceValley natuurlijk! Jammer
genoeg heb ik maar een keer daar mogen draaien maar de ervaring is
onvergetelijk. 100.000 mensen die in gras op een zonnige dag staan te
dansen op de beste House ever. Mooier kan toch niet. Ik zou heel graag
weer eens bij DanceValley willen draaien dus ‘fingers crossed’. Zo heb
ik ook nog nooit in een Nederlandse club gedraaid en dat moet toch ook
wel en keer lukken, toch.”
Marketing versus Success
“Vandaag de dag is succes voor altijd en eeuwig vastgekoppeld aan een
goed draaiende marketingcampagne. Door marketing krijg je naam, je naam
zorgt voor de gigs en de gigs zorgen weer voor meer spin off. DJ Managers
en clubeigenaren willen nu eenmaal geld verdienen met het product dat
jij als DJ neerzet. Het is een vicieuze cirkel dat je nu eenmaal hebt
met de vercommercialisering van de hele dance muziek. In mijn ogen moet
je als succesvolle DJ, superveel talent hebben of je moet er goed
uitzien, of [het liefst] beide. Kortom, je moet iets hebben waar de
pers meteen op kan duiken als nieuw project. Ik heb geluk gehad omdat
ik al in deze scene bezig was voordat het zo commercieel werd. Ik zal
er denk ik ook wel blijven zolang ik maar goede muziek blijf maken.
Toch
zal ik niet altijd ingaan op de wensen van de marketing en kijk ik
vooral want de dansvloer wilt. Zo zal ik dus nooit harder draaien dan
wat ik nu al doe, ook al zal dat commercieel wel de wens zijn. In de
afgelopen tien jaren is mijn stijl min of meer mee geëvolueerd en zal
wel blijven evolueren. Zoals ik al zei kijk ik heel goed naar de
dansvloer en zal ik mijn sets zodanig inrichten om in te kunnen spelen
op de wensen van de crowd. Ik probeer gewoon zelf eerst nieuwe dingen
in plaats van zogenaamde trends te volgen.
Zo probeer ik – net zoals andere UK DJ’s
– de laatste tijd veel meer Hard Style en Continental Hard Dance in
mijn set te integreren. In Nederland hebben jullie daar ‘dedicated’
feesten voor. In de UK hebben wij helaas geen Hard Style feesten dus we
moeten deze heel erg populair wordende sound wel integreren. Zo heeft
bijvoorbeeld Ed Real een eigen label [Nukleuz Black] opgericht dat zich
speciaal hierop richt en samen met het nieuwe talent Alex Kidd van Good
Greef brengen ze het onder de aandacht van de UK clubbers.”
Een
andere manier om het als DJ te maken is wel het zelf produceren. Zo heb
ik onlangs twee tracks gemaakt, ‘Parasite’ en ‘Never Never Land’ beide
zijn door het Tidy label opgepikt. Ook heb ik een goede relatie
opgebouwd met Nukleuz en zal ik mijn horizon [en sounds] verbreden door
producties neer leggen bij verschillende labels. In de afgelopen jaren
hebben de verschillende toonaangevende labels hun eigen sounds
gecreëerd en daaraan wil ik graag mijn eigen steentje bijdragen.
De
laatste vraag die ik voor haar heb brengt haar aan het lachen. Een
tijdje geleden was er een tv programma genaamd ‘Faking it!’ waarbij een
meisje, zonder enige DJ ervaring, binnen een maand onder Anne’s
begeleiding een smashing DJ zou worden.
“Heel toevallig keken mijn vriend en ik een herhaling van deze aflevering op de BBC
en alles kwam weer helemaal terug. Het was echt één van de meest
intensieve dingen die ik ooit gedaan had. Het is toch wel heel moeilijk
te omschrijven hoe het voelt om zo iemand in zo’n korte tijd te zien
veranderen en ontwikkelen. Want hoe je het ook wendt of keert, je
veranderd iemands leven voor altijd. Sian, zo heette het meisje, had
zelf een klassieke muziek opleiding [ze speelde de cello] en was
helemaal niet thuis in de House. Gelukkig verliep alles naar wens. De
bedoeling was dat Sian een set neer zou zetten tijdens een reguliere
clubavond en een professionele jury zou de ‘faker’ uit de drie DJ’s van
de avond moeten plukken. Niemand van de jury raadde het.
Club Slinky was mijn eerste gig nadat ‘Faking it’ voor het eerst op tv
was geweest en ik werd belaagd door mensen die ontzettend geïnspireerd
waren door de show. It really blew me away! Ook in winkels wordt ik
aangesproken door mensen en ik weet van Sian dat zij ook nog steeds in
de straten wordt aangehouden en gefeliciteerd. Sindsdien participeer ik
steeds meer mee met DJ workshops, – discussions en –masterclasses en ik
vind het geweldig om mijn kennis door te geven aan kinderen en tieners
omdat ik ze zelf nog niet heb.”
In
Nederland zijn jullie net als wij Engelsen net zo getalenteerd en
passievol met muziek bezig. Als je zo kijkt naar al dat talent dat uit
zo’n klein landje komt – Marco V., Ferry Corsten, Tiësto, Cor Fijneman
– dan moeten jullie gewoon trots zijn dat jullie Hollanders zijn……
Love,
Anne Savage xxx
JFK
Links:
www.annesavage.net
www.freakybeatz.com
www.ministryofsound.com
www.htfr.com [Hard to Find Records]
www.massiverecords.com
|