Peter Schurman; het feest moet slagen dus blijf altijd performen
Interviews
Peter-SDancevenue heeft door de jaren heen heel wat dj’s van internationaal topniveau gesproken. Zo zijn Armin van Buuren, Hardwel, dj Isis en SunneryJames & Ryan Marciano aan het woord geweest. Wij vinden het nu tijd voor een ander woord en geluid. Nederland kent zo ontzettend veel goede, creatieve en bevlogen dj’s. Sommigen zijn al 30 jaar bezig en anderen net begonnen. Dancevenue laat jullie kennis maken met andere gezichten en een nieuw geluid. Wie weet ontdek jij jouw nieuwe pareltje! Vandaag maken jullie kennis met de gedreven en zeer ervaren Peter Schurman, ook wel bekend als DJ Peter S.
Wat is jouw naam en achtergrond?
Ik ben Peter Schurman, mijn leeftijd is ongeveer 48 en ik kom uit Den Haag. In het dagelijks leven werk ik als consultant en doe iets met advisering & project management.

Hoe ben jij achter de decks terecht gekomen?
Vanaf mijn 15e begon ik thuis te experimenteren met plaatjes mixen. Zo bouwde ik langzaam mijn eigen persoonlijke platencollectie op. Mijn voorliefde gaat uit naar  soul & funk, maar ik hou ook van dance muziek. Zo kwam het al snel tot een huiskamertje vol met platen en gezellige feestjes bij familie en vrienden.

Eigenlijk ontstond zo het idee om een eigen Drive-in Show op te richten samen met een schoolmaat Roger de Jong (lekkere muziek uit de jaren 80 en 90). Dat leidde ertoe dat ik in 2009 werd gevraagd als resident DJ voor bruiloften en bedrijfsfeesten aan het strand van Scheveningen. Daarnaast trad ik op in diverse bekende clubs in binnen- en buitenland.

De dj-skills heb ik zelf opgedaan. Vanaf 18 jaar stond ik iedere week bij de DJs in Discotheek de Marathon in Den Haag de kunst af te kijken. De vaste DJ op de zaterdagen was toen Rens van der Mar. Hij draaide super strakke mixen maar vaak wel in dezelfde volgorde. Ik kon de mix al voorspellen voordat de plaat erin kwam. De soul & funk roots komen van een andere DJ, Ron Funkytown, die destijds draaide in o.a. de Beach Bar, Pam-Pam, Belle Amie en de Rollerskate Disco op Scheveningen. Alles met vinyl toen nog.

Op het strand van Scheveningen begon ik met time code vinyl. Via een DJ controller Traktor. Alles zat erop en ik had niet anders nodig indertijd. Ook verzoekjes zijn makkelijk op te zoeken. Ook stond er een CDJ-400 set met DJM400 mixer bij de Twins. Ik wist niet hoe ik jog wheels moest bedienen. Het gevolg was dat de DJ na mij volledig moest overpluggen wat altijd een heel circus was. Later leerde ik mijn maatje (die toen nog in de bediening zat bij Twins) beat matchen. Niet te weten dat hij later uitgroeide tot een veelgevraagde techno DJ in binnen- en buitenland; zijn naam is JAYZO. We zijn nog steeds goed bevriend.

Zelf kwam ik via mijn werkgever Ziggo destijds in aanraking met DJ School Amsterdam. Je kon je toen inschrijven voor een DJ workshop om als medewerker te kunnen optreden voor het 25 jaar jubileum feest. Na het vervolgen van de basisopleiding ben ik doorgegaan tot aan de Master opleiding met als eind resultaat the official seal of ‘Master of the Art in DJ’ing’ van DJ School Amsterdam. Het is maar een naampje hoor. Ik vind dat ik leuk kan draaien - that’s it -.

Wat draai je en is dat een bewuste keuze?
Ik draai house en hitjes. Dit doet het altijd goed en hier krijg je de meeste (betaalde) gigs mee. Ik draai niet voor mezelf gewoon wat de gasten willen. Ik lees de dansvloer, voel exact de energie aan en dat maakt me helemaal happy!

Master_in_The_Art_of_DJing

Hoe bereid jij een mix of dj set voor?
Ik ga eerst sfeer proeven op de locatie waar ik draai. Dit vergeten veel mensen. Vervolgens heb ik in het geval van allround klussen een vragenlijst voor de klant waarbij ik een helder beeld heb vooraf van de verwachtingen en de Do’s en Dont’s.

Voor de mappenstructuur maak ik mapjes per jaar met een genre. De naam van het mapje beschrijft de sfeer en energie level. Vaak gebruik ik ook de dj naam in mijn mappen als ik vind dat een stijl daar goed bij aansluit. Zo heb ik inmiddels een heel telefoonboek vol met dj collega’s in Rekordbox haha, maar het werkt voor mij goed.
Héél belangrijk is je tracks in te delen op energie level (dit doe je op gehoor) en dus niet op beats per minute. Ik gebruik hiervoor de ratings van het info veld op de CDJ spelers. Het aantal sterren geeft de mate van energie aan maar kan ook per map weer verschillen. Hierdoor kan je blindelings een mooie track opbouw in je set creëren. Sinds kort zet ik ook een uitroepteken voor de titel van een track. Dit gebeurt als ik kippenvel krijg tijdens het afspelen. Ik heb nu zelfs tracks met 3 uitroeptekens. Muziek is porno. Je moet iedere track voelen en spelen vanuit het hart. Het moet iets toevoegen. Anders moet je gewoon Spotify opzetten.

De tracks bereid ik voor met cue points (niet te verwarren met Hot Cues want die gebruik ik niet). Mijn motto is KIS (Keep It Simple) of liefst  KIFS (Keep It Fucking Simple). Dit geldt ook voor de muziekkeuze. Ik hoor de meest wilde muziekstromingen voorbij komen. Draai herkenbaar en ook de mix hoeft niet perfect te zijn. Er zijn zoveel DJs gefocussed alleen op het beeldscherm. Geniet en vergeet de wereld om je heen. Plak je display af en maak contact met je publiek.

 Waar heb je zoal gedraaid?
Ik heb op zoveel te gekke plekken gedraaid. Echt teveel om op te noemen. Maar de belangrijkste voor mij zijn: Sugar Factory, Air Amsterdam, Panama, Club NL, Club Abe, The Basement (Dubai), Media One (Dubai), Marbela Beach (Goa), I-Khandi (New Delhi), Paard van Troje (Den Haag), Moxy, 5&33, Level Eleven, Brothers (Studio A12), diversen beachclubs, casino’s en Grand Amarath Kurhaus.

Veel leuker had ik de vraag gevonden wat er nog op het wensenlijstje staat. Hier kan ik heel kort in zijn: Madam Toren. Die staat al twee jaar op de planning nu maar door Corona nog niet gelukt. Een andere rooftop locatie voor mij is The Harbour Club (THC). Sinds 2020 ben ik één van de resident DJs van THC Den Haag waar ik écht trots op ben!

Welke apparatuur gebruik jij?
Voor allround XDJ-RX2. Voor al het andere werk losse CDJs en mixer. Het maakt niet uit welke want ze zien vaak toch niet waarmee je draait. De mensen interesseert het niets. Het gaat om de juiste plaat op het juiste moment en de timing, energie level en sfeer. De nieuwe CDJ3000 spelers vind ik eigenlijk helemaal niets. Lijkt wel een IPad. Ik huur dan iemand in om m te bedienen en ga dan zelf met m’n handen in de lucht staan. Ik was trouwens de eerste in NL die in de club de primeur had om deze Pioneer apparatuur live te testen. Er zaten toen nog veel kinderziektes in de software is inmiddels al een stuk beter. Pioneer is wel de standaard ik wil niets anders meer.

Wat wil je Dancevenue nog meer vertellen?
Belangrijk is dat je als DJ zichtbaar bent en blijft. Een glimlach op je gezicht, houding schouders naar achteren en iedere set sta je er opnieuw als of het de allereerste keer is. Je moet knallen, het feest moet slagen dus blijf performen ALTIJD. Dit is wat je leert op de DJ School o.a. aan de hand van de BIG FOUR learning strategie.

Als hulpmiddel kun je een leuke foto op je mixer zetten of een smiley plakken. Het werkt echt! Als je er even doorheen zit wat wel eens voorkomt als je veel uren achtereen draait, kun je jezelf oppeppen door een nummer voor jezelf te draaien waar je een mooie herinnering aan hebt of emotionele lading. Als jij in de juiste flow zit gaat het publiek met je mee en beleef je een TOP avond. Probeer het maar.

Sinds kort help ik DJ School Amsterdam met de talent bookings. DJ’s programmeren op het allerhoogste niveau en een stukje coaching/begeleiding. Ik werk met iedereen samen en het liefst met de nieuwe generatie jonge talentvolle DJs. Our future…

Zie ook: 

Share/Save/Bookmark