Olivier Meijs moest op elke apparaat een goede prestatie leveren
Interviews
Olivier_1
Dancevenue heeft door de jaren heen heel wat dj’s van internationaal topniveau gesproken. Zo zijn Armin van Buuren, Hardwel, dj Isis en SunneryJames & Ryan Marciano aan het woord geweest. Wij vinden het nu tijd voor een ander woord en geluid. Nederland kent zo ontzettend veel goede, creatieve en bevlogen dj’s. Sommigen zijn al 30 jaar bezig en anderen net begonnen. Dancevenue wil jullie kennis laten maken met nieuwe gezichten en met een nieuw geluid. Wie weet ontdek jij jouw nieuwe pareltje! Vandaag maken jullie kennis met de sympathieke mede oprichter van de DJ School van Amsterdam Olivier Meijs.

Hoi Olivier, kun je ons iets vertellen over jouw achtergrond?
Ik ben geboren en getogen in Amsterdam. Vóór mijn huidige leven als manager bij DJ School Amsterdam was ik ongeveer tien jaar fulltime DJ. In 2008 richtte ik met mijn broer de DJ School op. Ik heb gestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en zou journalist worden als het DJ’en mijn studie niet had doorkruist. Met veel pijn en moeite uiteindelijk toch nog mijn papiertje gehaald. Mede op aandringen van oudere DJ’s ‘van naam’ die niets hadden om op terug te vallen als de boekingen terug liepen.

Hoe ben jij achter de decks terecht gekomen?
Toen ik groot genoeg was om platenbakken te tillen, ben ik gaan werken bij een muziek kraam op de Albert Cuypmarkt. Dat heb ik 10 jaar gedaan. Iedere euro die ik verdiende ging naar platenzaken. Ik had dus al een redelijke muziekcollectie voordat ik ooit in een disco was geweest.

DJ worden was helemaal niet mijn doel. Maar vanwege mijn verzameling kwam van verschillende kanten de vraag of ik muziek kon verzorgen. Tegelijkertijd werd ik door het uitgaan kind aan huis in tenten als de Odeon, Soulkitchen, Paradiso en Meander. Er draaide in Amsterdam een generatie DJ’s die met disco en soul een prachtig ‘verhaal’ konden vertellen: KC The Funkaholic, Cassie 6 en Jan Novica om een paar te noemen. Ik kon helemaal opgaan in lange James Brownplaten, zoals dat nu meer op Techno gebeurt. Ik was bijna iedere avond van de week in een club en ik stapte altijd op de DJ af als die lekker draaide. Toen ik eenmaal ontdekte dat DJ’en me wel lag, wist ik dus precies waar ik moest zijn om in ‘het wereldje’ te komen.

Bij DJ’en is de eerste indruk heel belangrijk. Ik had maar één eis aan mezelf als ik ergens draaide: dat iedereen, van de portier tot het barpersoneel, na afloop zei: ‘Jij kan het wel’. Als dat zo was wist je dat de kans groot was dat je teruggevraagd werd. Op de meeste plekken waar ik heb gedraaid, stonden hele goede DJ’s en was het op de piek van de avond afgeladen vol. Je moest altijd onder druk presteren en dat was een hele goede leerschool. Ik kon in het begin nachten wakker liggen van één verkeerde mix. Ook al wist ik toen ook al dat je daar niet op afgerekend wordt. Ik had bij het draaien een perfectionisme dat ik verder maar op heel weinig vlakken heb.

Wat draai je en is dat een bewuste keuze?
Elke DJ wordt mede gevormd door de plekken waar hij of zij draait. Op een aantal plekken heb ik behoorlijk mijn ‘eigen ding’ kunnen doen. En dat is funk en soul in de breedste zin van het woord. Maar, ik eis van mezelf dat ik overal alle energie uit een vloer haal die er in zit. En dat lukt niet altijd met mijn eigen stijl. Dus tenzij ik geboekt ben voor disco, switch ik naar R&B of house als dat nodig is om meer energie te genereren. Daardoor heb ik zo’n tien jaar lang bijna iedere dag van de week op een andere locatie kunnen draaien.

Olivier_2

Hoe bereid jij een mix of dj set voor?
Ik heb altijd een heel strak georganiseerde collectie gehad. Eerst met platen en CD’s en nu in RekordBox. Vóór de USB-tijd moest je veel sneller kiezen want een nummer op plaat of CD draaiklaar zetten, en op je gehoor de juiste BPM vinden, nam meer tijd in beslag. Je moest ook dus veel verder vooruit denken in je keuzes.

Al heel vroeg kwam ik erachter dat een volledig geplande set voor mij niet werkte. Omdat de situatie die je aantreft nooit helemaal te voorspellen is. Zoals tijdens een van de eerste ADE-edities in Amsterdam. Ik had mijn hele set voorbereid, maar omdat het publiek niet lekker op mijn eerste twee nummers reageerde heb ik het helemaal omgegooid.
Vanaf dat moment heb ik altijd geleund op mijn organisatie en nummer kennis om de beste plaat op het beste moment te draaien. Mijn motto, ook bij het lesgeven, is ‘bereid geen set voor, maar wees voorbereid op elke set’.

Waar heb je zoal gedraaid?
Tegenwoordig is het normaal dat een organisatie een locatie afhuurt. Maar in de periode 2000-2010 was op de meeste plekken de clubmanager degene die de DJ’s boekte. Die wisten precies wat goed was voor hun publiek, en zaten behoorlijk op je huid. Daar heb ik veel van geleerd. Iedere bezoeker vasthouden en toch in één lijn blijven draaien was het doel. Van dertig man honderd maken, en van 100 man 150. En ze tegen het hoogtepunt van de avond precies krijgen ‘waar je ze wilde hebben’ qua muziek. Dat is het mooiste.

Er is bijna geen plek in Amsterdam waar ik niet gedraaid heb. Ook al heten veel plekken nu anders of bestaan ze niet meer. De More, Werck, Amstelhaven, Three Sisters op het Leidseplein waren enkele plekken waar ik vast draaide. En ‘De Maandag’ in Club Meander. Dat was jarenlang iedere week volle bak en een heerlijke plek om muzikaal dingen uit te proberen. Die avonden deed ik samen met mijn broer Roeland. Net als de meeste high-profile gigs, die deden we onder de naam Grooveservice. Als duo draaiden we door het hele land en waren we headliner op verschillende grote feesten. Vaak in combinatie met verschillende live-muzikanten. Met name de gigs met Norman Soares op percussie (de onlangs overleden oprichter van de Dancefair) barstte van de energie en waren een genot om te doen.

Als ‘Grooveservice’ organiseerde we zelf ook clubavonden met live artiesten, waaronder een aantal gedenkwaardige edities in ‘Canvas’ op de bovenste verdieping van het oude Volkskrantgebouw. We hadden een redelijke ‘following’ gecreëerd en op die avonden konden we muzikaal diep gaan. Dat zijn avonden om nooit meer te vergeten.

Aan het einde van de 00’s kwam het geven van workshops op ons pad. We hadden er enorm veel plezier in om ‘het geheim’ van goed DJ’en uit de doeken te doen voor mensen die nog nooit een draaitafel van dichtbij hadden gezien. Het was ook een manier om letterlijk en figuurlijk dichter bij mensen te zijn. Na jaren van draaien gaf dat een kick die voor een volle dansvloer wat afvlakte. Daarnaast waren mijn broer en ik altijd heel gedreven bezig met de theorie achter het vak. Op de terugweg van gigs konden we uren napraten over de muzikale keuzes die we die gemaakt hadden. Het was dus een heel vanzelfsprekende stap om op een dag samen ‘DJ School Amsterdam’ te beginnen.

Ruim tien jaar later hebben we een mooi instituut staan. En bovenal heeft het lesgeven me vele prachtige ontmoetingen met hele bijzondere mensen opgeleverd. Ik heb zó veel ex-leerlingen die me nog steeds een lach op mijn gezicht geven als ik aan ze denk. Dat is iets waar ik nog iedere dag dankbaar voor ben als ik naar mijn werk ga.

Welke apparatuur gebruik jij?
Ik werk met wat er voor me staat. Ik ben begonnen in een tijd waarin het vaak een verrassing was wat voor setup je kon verwachten. Dus moest je zorgen dat je op elk apparaat een goede prestatie kon leveren. Ik heb de meest te gekke avonden gedraaid op een Datec mengpaneel in combinatie met Numark CD-spelers die de helft van je recordable CD’tjes niet lazen. Dat was wel stressen vaak.

Een paar jaar lang nam ik Gemini CD-spelers mee naar de clubs om zeker te zijn dat ik mijn CD’tjes kon draaien. Later werden dat de compacte Pioneer CDJ-400 en daarna de CDJ-1000, de eerste met de look van de hedendaagse spelers. Dus dat ik nu ergens kom en er staat netjes een CDJ-2000NX2 set klaar, ervaar ik nog steeds als luxe.

Wat wil je Dancevenue nog meer vertellen?
Zoals gezegd was het voor mij een logische stap om van draaien naar lesgeven te gaan. De magie van ‘een dansvloer begrijpen’ hebben mijn broer en ik, samen met de andere docenten van de DJ School, altijd geprobeerd tastbaar te maken voor onszelf en voor anderen. Wij omschrijven dat als ‘de Matrix zien’. Johan Cruijff zegt: ‘als je het ziet, begrijp je het’. Maar als school hebben wij onszelf opgelegd om het anderen te léren zien. En het is prachtig dat we met het overdragen van die kennis daadwerkelijk meer betere DJ’s aan het veld leveren.

Een lekkere set draaien is enorm bevredigend. Maar anderen beter zien worden en bijdragen aan iemands persoonlijke groei is voor mij het hoogst haalbare. Een leerling die met knikkende knieën een podium op gaat, een mooie set draait en daarna in totale euforie naast je staat.. dat went nooit.

Meer informatie

Share/Save/Bookmark