JP – twee jaar later |
Interviews |
Het is bijna twee jaar geleden sinds mijn eerste interview met JP voor
DanceVenue en niemand kan ontkennen dat er in die periode weinig (met
hem) gebeurd is. Als we het alleen al hebben over de scene waar hij
voornamelijk te vinden is, de Hard Dance scene, dan is het eerste dat
opvalt wel het treurige feit dat het toonaangevende HQ feest er niet
meer is. Na ruim tien jaar hielden UDC en de Melkweg het voor gezien en
werd de relatie opgezegd. Wat voor een invloed heeft het wegvallen van
HQ gehad op zijn eigen carrière? Hoe staat het met de ambities van het
eigen label ‘SuperNova Traxx’? Welke gigs vullen vandaag de dag zijn
agenda? Zoveel vragen, welke zal ik stellen? Onderweg naar Amsterdam nam ik de vragen die ik samen met Twan a.k.a. Double T had opgesteld nog eens in mijn hoofd door. Er was nog zoveel dat ik van JP wilde weten maar ik zou me tot het lijstje moeten beperken om te voorkomen dat het interview wederom te lang dreigde te worden. Aangekomen in zijn nieuwe Amsterdamse woning was het vooral weer een gezellig weerzien. We babbelden wat over de afgelopen feesten waar we mekaar gezien hebben maar al gauw rolden we bijna vanzelf in het interview. Ik legde JP uit dat ik het eigenlijk alleen maar wilde hebben over wat er in de afgelopen twee jaar is gebeurd, wat er momenteel op het menu staat en hoe hij zijn toekomst als DJ/Producer ziet. 2004 – heden Voor wat betreft Nederland kan ik natuurlijk kort zijn want ik zie op bijna alle feesten waar ik draai heel veel bekende vrolijke gezichten. Leuk om zo’n trouwe schare liefhebbers te hebben. Of het nu DanceValley is, Mysteryland, Impulz, of gewoon in clubs als de Matrixx het is en blijft lekker om in Nederland achter de draaitafels te staan.� In de studio SuperNova Traxx en nieuwe labels Wanneer mijn producties trouwens daadwerkelijk via SuperNova gereleased worden mag ik nu nog niet zeggen. Momenteel heb ik vier releases klaar liggen en dat zijn ‘The Problem’, ‘Hands’, Stormy End’/Model T en ‘Rock It’/’First contact’ (wat waarschijnlijk beide Double A-sides worden). Voor ‘Hands’ is trouwens ook vanuit de UK interesse getoond om daar een remix van te maken. Verder kan ik zeggen dat er rond de zomer in samenwerking met UDC een nieuwe mix CD van mij wordt uitgebracht met daarop veel van mijn producties aangevuld met een aantal tracks van een paar van mijn bevriende DJs zoals Tommy Pulse, Junior Rodgers en Rossi. Voor wat betreft de introductie van de nieuwe labels…..tja, wat kan ik daar nu over zeggen? Eigenlijk niet echt veel behalve dan dat ik bezig ben met het maken van bootlegs.� Terwijl buiten zo langzamerhand de zon onder gaat en JP nogmaals een kopje thee had ingeschonken werkte ik mijn aantekeningen iets verder uit. Heden en toekomst Of HQ of HQ-achtige concepten nog overlevingskansen hebben? Ja, natuurlijk, wat dacht jij dan! Kijk, je moet natuurlijk niet vergeten dat HQ voor High Quality staat en eigenlijk helemaal niet synoniem staat voor Hardhouse maar veel meer voor Hard Dance….kwalitatief hoge ‘underground’ Hard Dance zonder commerciële liflafjes. In mijn ogen wordt hier in Nederland de populariteit van Hard Dance helaas gestagneerd door de UK- en Duitse tweedeling en dat is ontzettend jammer. Zoals je weet was midden/eind jaren negentig UK hardhouse heel erg groot. Zo groot zelfs dat zowel DJs/producers als labels de winnende producties/concepten te veel hebben uitgemolken. Er kwam op een gegeven moment helemaal niets nieuws meer op de markt. Elke track leek wel een slap(per) aftreksel van een oudere hit. Veel labels zijn daarom ook op de fles gegaan omdat er gewoonweg geen geld meer in zat. Maar nu zie ik wel weer een opleving in de scene. Zowel de Duitse maar met name de UK zijde laat zich steeds meer door andere stromingen beïnvloeden. Je hoort steeds meer Techno, Techtrance en Trance invloeden en dat vind ik juist een verrijking van de sound. Daarom zullen HQ achtige feesten altijd wel blijven bestaan. Ik zelf ben altijd een voorstander geweest om zoveel mogelijk verschillende (hardere) stijlen te draaien daarom ben ik nooit geheel overgegaan op UK toen bijna iedereen dat wel deed. Ik kan mezelf niet vastpinnen aan één stijl, dat vind ik saai en ik weet zeker dat ik ook daarmee mijn publiek ga vervelen. Overigens kijk ik nu al uit naar de komende HQ feesten die weer in de Melkweg gaan plaatsvinden. UDC is met de Melkweg vier data overeengekomen dat HQ weer gaat plaatsvinden. Net zoals iedereen kijk ik uit naar de bekendmaking van de data. In de afgelopen twee jaar heb ik ook regelmatig avonden georganiseerd waar ‘high quality’ de driving force was. Denk maar aan mijn avonden in de Matrixx. Mijn volgende uitdaging is een compleet podium vullen op het tweede GIGA Dance Festival, 13 mei aanstaande. Daar zullen de DJs het publiek meenemen langs een reis van Trance, Hard Trance, Hard Dance en Hard Style. De heren die ik hiervoor heb uitgenodigd zijn niemand minder dan Fausto, X-Force, Reece Elliot, Tom Costelloe, Wag a.k.a. Yakooza, Cally & Juice, Derb en The Prophet. Ik had me geen betere line up kunnen wensen en ik denk dat wij samen het publiek bijzonder kunnen laten genieten van een te gekke, muzikale journey. Kijk voor mij telt eigenlijk alleen maar één ding en dat is de reactie van de dansvloer. Het mag niet uitmaken wat ik draai. Of het nu House is, Hard Dance of wat dan ook, het gaat erom dat ik een positieve vibe bij het publiek kan overbrengen.� Terwijl we van de thee overstappen naar iets fris lopen we bijna tegen het einde van het interview. Ik kijk even de kamer rond en zie een portret van JP wat op een mooie zomerdag in het Vondelpark geschilderd was door Herman Brood. Gaaf toch als je dat in je woonkamer hebt hangen. En verder……. Bedankt, JP JFK
|