Buiten was het een druilerige, koude winteravond toen we in de auto
richting het Amsterdamse reden. Onze missie ditmaal was een interview
met een zeer bijzondere dame. Ze staat erom bekend haar ‘mannetje’ te
staan en dat ze ‘completely self made’ is. Joyce, oftewel Joy de la
Rosa.
Buiten
was het een druilerige, koude winteravond toen we in de auto richting
het Amsterdamse reden. Onze missie ditmaal was een interview met een
zeer bijzondere dame. Ze staat erom bekend haar ‘mannetje’ te staan en
dat ze ‘completely self made’ is. Joyce, oftewel Joy de la Rosa, is een
dame die je helemaal niet meer uit de scene van funky, groovy Tribals
kan wegdenken. We hadden haar naam al geruime tijd op ons
verlanglijstje staan en tijdens een voorgesprek onder het genot van een
kopje koffie in de Haagse Greve was de kogel eindelijk door de kerk.
Terwijl
Rick zijn auto door de natte straten van Amstelveen stuurde verlangde
ik al naar een warm kopje thee. De afspraak was dat we Joyce zouden
spreken in haar eigen studio. Bij aankomst werden we warm onthaald door
Joyce en vijf[!] springerige Jack Russel hondjes. Tijdens ons eerste
gesprek in de Greve had ik al kennis mogen maken haar ‘kinderen’ zoals
zij ze zelf liefkozend noemt. “Kijk, da’s nou weer leuk binnenkomen�,
zei Rick, die zelf een groot fan is van deze beestjes. We namen plaats
in de leuk ingerichte woonkamer en na wat gezellige smalltalk rolden we
bijna ongemerkt in het interview.
Burn Out
“In 2001 was ik helemaal doorwerkt en leed onwijs aan een complete burn
out. Ik had echt flink wat rust nodig. Maar al gauw klom ik thuis tegen
de muren op. Ik ben niet echt een lui mens of eentje die lang stil op
de bank kan zitten of zo. Ik ben vervolgens maar aan de slag gegaan met
de decks die er stonden en na een set of tien begon het gevoelsmatig
eindelijk goed te komen. Het werken met muziek had eigenlijk een soort
therapeutische werking op mijn gemoedstoestand en ik werd er al gauw
een stuk beter door. Vanaf dat moment ging het draaien een stuk
gemakkelijker en leek het zelfs second nature te worden. Na drie
maanden opbouwen en flink oefenen kreeg ik de mogelijkheid om bij een
feestje van Johan Cyber te mogen draaien en dat was het begin van mijn
DJ carrière. Cyber kent natuurlijk de industrie goed dus vanuit een
marketing point of view was dit zeker de beste stap die ik had kunnen
maken. Binnen een jaar stond ik als Resident DJ zes dagen per week bij
de Pacha te draaien. Overigens, iedereen moet natuurlijk voor zich zelf
weten hoe hij of zij met de persoonlijke PR omgaat. Ik ben bijvoorbeeld
nooit een voorstander geweest van het rondsturen van demo’s omdat ik
weet dat negen van de tien demo’s linea recta in het grondarchief
verdwijnen. Daarom leek het mij verstandiger om gewoon overal langs te
gaan en ter plekke een korte set neer te zetten.�
Joyce
nam ons op een gegeven moment naar boven waar de studio zich bevindt.
Gevolgd door haar ‘Posse’ hondjes liepen we naar de op vierhoog gelegen
studioruimte.
Freak
“Hier gebeurt het dus allemaal�, zei Joyce en we keken nieuwsgierig in
de rondte naar alle apparatuur en de duizenden platen en CD’s.
“Als ik goed nadenk heb ik nooit echt een andere DJ als inspirator
gehad. Natuurlijk kijk ik goed wat anderen doen en ik waardeer ook wat
zij de markt bijdragen maar ik denk wel dat ik veilig en wel kan zeggen
dat ik muzikaal gezien een echte freak ben. Sterker nog ik ben dat
altijd al geweest. Van kinds af aan ben ik wel in een of andere vorm
met muziek bezig geweest. Ook voordat ik ooit ben gaan draaien ben ik
al actief geweest als producer. ‘Apalla’ en ‘Take My Soul’ zijn
bijvoorbeeld twee van tracks die het zeker goed hebben gedaan in de
scene.
En
als ik dan toch een paar namen moet opnoemen van je dan zijn Franky
Knuckles, Roger Sanchez, Ramon Moya en Andre Vincenzo toch wel de
eersten die bij mij te binnen schieten als gevestigde orde. Hun sound
vind ik zelf namelijk ook heerlijk om te beluisteren en te draaien. Die
Vincenzo is trouwens ook eigenaar van een platenzaak en deze zoekt
persoonlijk mijn platen uit.
Ik vind het eigenlijk toch wel
moeilijk om mijn sound een noemer te geven omdat ik eigenlijk heel erg
breed draai. Het is een mengeling van Groovy House, Progressive, Tribal
en Techhouse. Ik open mijn set meestal met Grooves en bouw het via
Tribals langzaam op naar de wat stevigere Progressive en Techhouse.�
Tiësto
“In 2003 stond ik in de Pacha in Lapineda waar ik samen met Albert Canas moest warmdraaien voor Tiësto. OMG,
wat een nacht was dat! Omdat ik zag dat de dansvloer gevuld was met
zowel veel Nederlandse als Spaanse clubbers kon ik mijn repertoire heel
breed inzetten en zette daarmee mijn allerbeste set ooit neer. Wat een
heerlijke vibe kreeg ik van dit publiek. Ik had vervolgens wel een
beetje medelijden met Canas want hij kreeg met zijn sound de vloer niet
vol. En complimentjes van Tiësto doen je natuurlijk altijd wel goed!�
Ik
realiseer me terdege dat ik veel geluk heb gehad in de nogal korte
periode dat ik aan het draaien ben. Maar aan de andere kant wist ik van
meet af aan ook wel waar ik mee bezig was. Ik ben bewust tussen de
grote heren in de industrie gaan staan en mezelf overal voorgesteld.
Juist daarom hebben zij mij ook een kans gegeven om in hun programma’s
te draaien. Ik geloof niet echt in concurrentie waar jij over spreekt
want naar mijn mening is de markt groot genoeg. Ik heb ook geleerd dat
je als DJ zijnde vooral niet moet kijken naar wat de ander doet, maar
je kan natuurlijk wel de nodige tips en opbouwende kritiek aannemen.
Verder moet je geloven in de commerciële kant van de industrie. En
aangezien ik commercie op zich al een geil woord vind zit dat dus wel
goed. Kijk, ik ben wie ik ben en ik geloof in mezelf en wanneer mensen
daarin meegaan dan vind ik het alleen maar top.
Ook ben ik
me bewust van het feit dat ik een vrouw ben in een vrijwel
gecontroleerde mannenwereld. Ook het feit dat de scene heel erg op het
visuele is gericht speelt een grote rol. Natuurlijk weet ik dat het
grotendeels puur om de uitstraling van de DJ gaat. Maar toch wil ik
helemaal niet geassocieerd worden met de dames die continu hun tieten
in de strijd gooien. In mijn ogen gaat het dan helemaal niet meer om de
muziek, dus neen, dank je.�
Het is een moeilijker
interview dan ik ooit had kunnen veronderstellen, dacht ik bij mezelf,
terwijl ik met een van de hondjes op de bank voor een plekje zat te
stoeien. Señorita De la Rosa heeft er namelijk een handje van om elke
vraag die ik stel afwijkend dan wel ontwijkend te beantwoorden.
Verschil
“Tja, de verschillen in de diverse markten en subculturen waar ik
draai? Ik moet even denken wat ik daarop moet zeggen. Ik denk dat
dergelijke vragen graag gesteld worden door mensen die een hokjesgeest
hebben. Als DJ zijnde moet je eigenlijk voor alles open staan. Ik zelf
heb dat heel sterk, want op deze manier kan ik ook een veel breder
publiek bespelen en dat maakt dit werk juist zoveel interessanter. Maar
ik weet dat ik met mijn muziek ook weer niet overal terecht kan.
Daarbij komt ook nog dat ik vind dat ik niet echt trendgevoelig ben en
dus ook niet echt in een hokje gestopt kan worden.�
Favoriet
“Internationaal gezien doe ik het beter dan hier in Nederland. Vooral
in Spanje, Italië en Duitsland gaat het allemaal erg lekker. Duitsland
is wel mijn favoriete scene. Op een of andere manier klopt daar het
hele plaatje wanneer ik bij de oosterburen optreed. Het algemene
service level ligt daar bijvoorbeeld erg hoog. Daarnaast hebben de
Duitsers zulke mooie, schone, grote clubs dat je soms watertandend
achter de booth staat. Mijn favoriete Duitse dance stad is wel Hamburg
maar mijn mooiste set heb ik gedraaid in de Pacha van Dresden waar ik
op een gegeven moment het publiek uit wel alle zalen naar mijn booth
heb getrokken. Wat een geweldige ervaring was dat.�
Door
mijn vele optredens in het buitenland ben ik in een korte tijd heel erg
hard gegaan. Natuurlijk heb ik daar voorafgaand ook veel te maken gehad
met de nodige pieken en dalen. Gelukkig loopt het nu allemaal in wat
rustiger vaarwater en is er enigszins weer wat stabiliteit in mijn
ritme gekomen. Ik heb momenteel aanbiedingen vanuit het buitenland
gekregen [heel veel Italië en Duitsland, Spanje etc.] en ben nog even
aan het sorteren waar ik heen wil. Het is een beetje een luxe probleem
maar wel een leuke. Op kort termijn denk ik dat ik wel naar Dubai wil.�
Verwend
“Of we in Nederland verwend zijn? Ik weet het zo net niet. Wat ik wel
in de gaten ben gaan krijgen is dat men hier in Nederland nou niet echt
veel verstand van muziek heeft en dat het gros eigenlijk maar een
stelletje cultuurbarbaren is. Verwend zijn, uhm, ik denk dat men in
Nederland door de media erg gek gemaakt wordt. Juist door de
Nederlandse media wordt alles ook zo plat gemaakt, als je begrijpt wat
ik bedoel. Ik heb je net beschreven hoe ik de scene in bijvoorbeeld
Duitsland beleef. Daar kunnen we in Nederland een heleboel van leren.
In mijn ervaring zijn er maar een paar clubs in Nederland – waar ik dan
gedraaid heb – die een beetje begrijpen waar het naartoe moet en dat
zijn bijvoorbeeld Club Players in Zoetermeer en Het Paard in Den Haag.
Ik
ben niet iemand die continu in het verleden leeft. Maar ik heb wel uit
het verleden geleerd. Als het aan mij lag om de zaken te veranderen dan
zou ik graag de klok 10 jaar terug willen zetten. Iedereen moet het
natuurlijk voor zich zelf weten maar toen de hele scene nog underground
was en iedereen lekker knus aan de pillen zat zag de scene er toch een
stuk gemoedelijker uit dan nu, vind je niet? Nu hangen er teveel
cokesnuivers en bierbuiken aan de bar die – naar mijn mening – over het
algemeen alleen maar last veroorzaken. Nee, geef mij dan maar weer de
pillentijd terug dan kunnen we weer ouderwets los! Daarbij komt ook nog
dat de huidige generatie clubbers maar een zootje klagers zijn. Niet
iedereen natuurlijk, maar ze zitten wel overal te zeiken en af te geven
op alles wat de Dance te bieden heeft. Ik vind dat al die klagers eerst
moeten kijken waarover ze klagen en als ze dat weten dan mogen ze hun
mond open doen. Ik hoor zoveel onzin komen uit die tienermondjes niet
normaal meer.�
Produceren
“Veel heb ik nog niet gedaan op het gebied van produceren. In het begin
had ik al wat dingetjes genoemd hè dat zijn overigens nog steeds de
enige tracks die ook echt uit gaan komen. Het zijn echt lekkere tracks
met veel Latin en Tribal sounds dat ondersteund wordt met wat Hindi
Chant invloeden. ‘Take My Soul’ is een echte Tribal Progressive
mixture, echt heerlijk. Het is jammer dat de Progressive scene zo
ontzettend op zijn gat ligt. Niet alleen in Nederland maar ook in het
buitenland loopt het niet echt storm op Progressive gebied.�
Eigen feest
Ik kan me wel voorstellen dat veel DJ’s zelf feesten gaan organiseren.
Ze moeten wel want de industrie dwingt hen een beetje die hoek in door
ze niet te boeken. Het zegt overigens niets van hun kwaliteit als DJ
hoor, ik zal nooit andere DJ’s dissen. Persoonlijk denk ik dat er meer
aan de hand is in Nederlands nu dit soort ontwikkelingen op de markt
plaatsvinden. Zo vind ik ook dat de Nederlandse pers zo verdacht stil
is in vergelijking met de buitenlandse pers. Misschien dat we gauw wat
meer horen, ik weet het niet.�
Famous last words
“Life is what’s happening while you’re making plans!�
Joy de la Rosa
Website: http://www.joydelarosa.nl
JFK
|