Het was al laat in de avond dat ik even een blik wierp op het eerste
interview dat ik met Cor Fijneman had. Goeiemorgen wat vliegt de tijd
toch ontzettend snel voorbij. Het is ondertussen ruim een jaar geleden
dat we mekaar bij een restaurantje in het zonnige Miami spraken. Het
gesprek had toen nog een overwegend introducerend karakter, maar je
merkt dat naarmate de tijd verstrijkt en het wederzijdse respect
opgebouwd is, dat je toch een leuke relatie kan opbouwen met mensen die
over het algemeen heel erg onbereikbaar lijken. Ik zeg bewust ‘lijken’
want één ding is zeker, Cor Fijneman is verre van onbereikbaar.
Het vervolggesprek met Cor en diens manager Hugo vindt ditmaal
plaats in het altijd gezellige Brabantse Breda, aan het terras voor bij
de studio’s en kantoorruimtes van de Black Hole stal. We zitten lekker
buiten na te genieten van een wederom lekkere lentedag. Terwijl de
shoppende mensen om het terras wandelen [koopavond in Breda] zetten we
ons gesprek in en vertel ik Cor dat ik het graag met hem wil hebben
over het afgelopen jaar sinds Miami voordat we overgaan op het hot item
namelijk de lancering van zijn nieuwe dubbel CD.
Na Miami
“Wat me eigenlijk het meeste is opgevallen sinds Miami is wel het feit
dat ik steeds meer mensen speciaal voor mij naar een club of festival
zie komen. Natuurlijk had ik dat al voordat we mekaar in Miami hadden
gezien maar het is me het afgelopen jaar steeds meer gaan opvallen. Het
is gewoon leuk dat al het harde werken nu ook zichtbaar en tastbaar
resulteert in een herkenbare fanbase. Vooral in de zomermaanden tijdens
de grote festivals zag ik steeds vaker dezelfde gezichten voor mijn
booth staan en dat geeft echt een kick.�
“Een
ander ding dat vast ook wel door het publiek moet zijn opgevallen is
dat het concept van de zogenaamde Black Hole nights echt een lift off
heeft meegemaakt. Steeds meer clubs boeken 3 of meer DJ’s van onze stal
en creëren daarmee echt een top nacht die steeds meer liefhebbers op de
vloer trekt. Zo zijn er echt een heleboel dingen die er vanaf Miami
uitspringen, eigenlijk te veel om op te noemen. Ik zat op een gegeven
moment op een Ferry tussen Finland en Zweden en het feest wat daar aan
de gang was overtrof echt al mijn voorgaande ervaringen. Echt elke hut
op de boot had wel een feestje of was gelinkt aan het grote feest aan
boord. Super gewoon.�
Troubles in paradise
“Maar
het is niet alleen maar koek en ei in de scene. Zo is er ook een aantal
dingen die best wel wat kopzorgen bezorgt. De economische teruggang
treft ons allemaal, je merkt dat mensen logischerwijs eerder op luxe
dingetjes gaan bezuinigen dan op eten en drinken. Kaartverkoop loopt
terug want mensen moeten steeds meer keuzes maken welk [duur] feest wel
en welke niet. Wanneer de kaartverkoop echt desastreus is dan komt het
ook steeds vaker voor dat een feest in zijn geheel afgelast wordt. Ook
DJ’s krijgen steeds vaker te maken met afgelastingen van hun gigs. Het
nare bij ons is voornamelijk dat wij het altijd op ‘short notice’ te
horen krijgen zodat we dus geen tijd hebben om een vervangende gig te
regelen. Kortom, het DJ’en gaat niet altijd over rozen.�
Terwijl
we een tweede drankje van Hugo krijgen en Rick weer wat foto’s maakt
kijken we driftig om ons heen naar alle mensen die voorbij komen. Hugo
merkt op dat het hier toch anders ‘mensen kijken’ is dan in Miami.
IJverig beamen we zijn opmerking en ik denk weer terug aan al het moois
dat we daar zagen.
Buiten de grenzen
“Internationaal gaat het ondertussen ook gestaag door. Ik heb het
afgelopen jaar mijn gezicht steeds vaker in het buitenland laten zien
en verschijn zelfs regelmatig in voormalige Oostbloklanden als
Tsjechië, Roemenië en Polen. Maar ben ook erg in trek bij mijn fans in
Turkije en Ierland. Amerika is nog steeds een land waar de scene nog
heel veel te leren heeft. Echte trance clubs zijn er maar weinig –
voornamelijk in steden als NY, DC, LA en Miami – maar de aanwezige
clubs hebben wel een superreputatie. Kijk maar bijvoorbeeld naar club
Glow. Ik vind het gaaf om daar te draaien omdat ik mijn set altijd
lekker lang kan opbouwen daar. Heerlijk. Zo ga ik ook nog steeds een
paar keer jaar naar Toronto, ook zo’n groeiende markt.
Produceren
“Tijdens ons gesprek in Miami hadden we het ook nog even gehad over
mijn toen nieuwe productie ‘Healing’. Deze plaat was heel erg goed
ontvangen door de collega DJ’s. Met name Judge Jules uit de UK en de
DJ’s en clubs in België waren te spreken over de track. Het is altijd
maar afwachten of een plaat het wel of niet goed gaat doen. Je hoopt
het altijd wel maar kan er nooit van uit gaan. Dus blijft er niets
anders over dan gewoon doorgaan met produceren.�
Mijn nieuwe release ‘Monologue’ bestaat uit twee CD’s waarbij één CD in het geheel bestaat uit losse eigen
tracks en de tweede uit een mix CD. De CD met losse nummers kan je
eigenlijk zien als mijn eerste eigen Album en ik ben er onwijs trots
op.�
Je kon de trots ook zien op het gezicht van Cor toen hij begon te vertellen over zijn nieuwe release.
“De tweede CD is samengesteld uit de relatie die ik heb met mijn eigen
radioprogramma. Het leek mij gewoon een leuk idee – wat volgens mij ook
nog niet eerder gedaan is – om een CD samen te stellen dat gebaseerd is
op mijn radioprogramma, ETN.FM.
Zoals ik al zei heb ik dus een radioprogramma dat ik eens in de week
vul met absolute trancy floor fillers, ‘talk’ en gasten. De mix is echt
leuk geworden en ik weet zeker dat de fans hem goed zullen vinden. 13
juni aanstaande verschijnt hij officieel in de winkels. Wanneer je de
CD eerder wilt hebben dan moet je vooral op de 11e juni naar de XL
komen want daar is de pre-release party. Er worden ook – in de vorm van
een drieluik – drie 12 inches van het album uitgebracht. En dit is
natuurlijk om de verzamelaars tegemoet te komen.�
De tour
“Verder
zal de release heel veel aandacht krijgen in de clubs waar ik voor de
zomer al geboekt was. We linken de release aan deze bookings en bouwen
er een speciale tour omheen. De clubs werken altijd wel graag mee aan
dergelijke acties omdat ze er dan ook want prominenter op komen te
staan. Zoals het er nu voorstaat touren we voor de komende drie maanden
door landen als Nederland, België, Turkije, de UK en Canada.�
Scoren?
“Zoals ik al eerder zei moet je als DJ er nooit van uit gaan dat een
track gaat scoren. De nummers die ik maak zijn daarom ook nooit met een
commerciële inslag in elkaar gezet dus eventuele voorbarige gedachten
of marketing strategieën zijn al helemaal niet ‘im Frage’, laat staan
het wel of niet maken van videoclips. Bij ons kijken we wel hoe een
track scoort en beslissen later over eventuele latere activiteiten
zoals het maken van een clip. Daarbij komt ook nog dat clips over het
algemeen ook erg prijzig zijn om te maken dus moeten ze wel renderen.�
“Ik
houd me ondertussen gelukkig gewoon lekker bezig met het produceren.
Gemiddeld breng ik zo’n dag of drie per week in de studio door. Vooral
de maandag, dinsdag en woensdag zit ik daar want dan ben ik
voornamelijk druk bezig met het uitwerken van ideeën die ik het weekend
heb opgedaan. Het blijft gewoon een continu proces maar het is er wel
eentje die toch steeds vaker zijn vruchten af werpt. Zo staan veel van
mijn nummers op playlisten van gerenommeerde DJ’s als Marco V, Judge
Jules, Johan Gielen en Eddie Halliwell. Vooral de track die ik samen
met Jochem Miller ‘San Andreas’ [red: jawel, vernoemt naar de notoire
video game] scoort vrij hoog bij mijn collega Trance DJ’s.�
Zomer feest en festivals
“Het festival seizoen is ondertussen al weer aardig onderweg en hebben
de eersten al weer plaatsgevonden. Ook ik sta weer op een aantal
toonaangevende nationale en international festivals geboekt. Het maakt
het allemaal weer een stuk leuker ook want spelen voor zo’n grote
menigte geeft weer die extra kick. Deze zomer sta ik sowieso op
Emporium [red: heeft reeds plaatsgevonden en Cor was weer geweldig],
Mysteryland, zowel in Nederland als in België waar het overigens
Tomorrowland heet, Mayday in België, Pleasure Island, een festival in
Polen waar ik even de naam niet meer van weet en in Ierland bij een
Good Greef feest. Verder
werk ik ook nog mee aan een aantal fundraisers voor bijvoorbeeld de
Ronald McDonald Foundation, een goed doel voor minder bedeelde
kinderen. En, ik sta ook nog bij een festival in Istanbul, Turkije waar
overigens de scene ontzettend aan het ‘boomen’ is. Turkije is echt zo’n
voorbeeld waar men puur voor de muziek naar feesten gaat, ongeacht de
stijl of de DJ’s. Zij willen gewoon een goed feest hebben en laten dat
ook blijken ook.�
[Nabije] toekomst
Voorlopig focus ik me op de stijgende lijn die ik nu te pakken heb.
Zowel het draaien als het produceren gaat goed. Het is nu een kwestie
van vasthouden en doorzetten naar het volgende plateau. Verder kijk ik
natuurlijk op kort termijn en hoop ik dat mijn nieuwe album goed
ontvangen zal worden door zowel de fans als de vakbroeders. Daarna wil
ik wel naar Australië, daar ben ik nog steeds niet geweest.
Bedankt en groetjes,
Cor Fijneman
JFK
|