Marcel Woods - Liefde voor de muziek
Interviews

Ik betrapte me erop dat ik stiekem een gat in de lucht sprong toen ik het mailtje zag van Nicole – PR manager van Marcel Woods – met de vraag of wij hem voor de site zouden willen interviewen. Wauw – ik wil niet veel zeggen - maar dat iemand van zijn kaliber zelf aangeeft geïnteresseerd te zijn in een interview bij ons……tja ik bedoel maar. Ik hoef niemand te wijzen op het feit dat het momenteel erg goed gaat met ‘Woods’. Sterker nog, zijn 2 laatste tracks, ‘Fauna’ en ‘Advanced’ werden door Tiësto bij de laatste TMF Awards in een set van slechts elf nummers verwerkt. Zo goed gaat het dus. Al te meer reden om de rit naar Eindhoven te ondernemen en eens te praten met deze DJ/ producer.

Na een week van mooi weer gehad te hebben werden we uiteraard weer gestraft met een week vol buien en narigheid. Ook vandaag was het weer onbestemd en dat maakt een autorit, zo midden in de spits er niet echt leuker op. Wonder boven wonder bleven we bespaard van het nodige file-leed en reden we zonder al te veel hindernissen naar de lichtstad. Marcel had al aangegeven dat hij eerst nog een afspraak had, maar ruim op tijd aanwezig zou zijn in zijn studio boven Club Liquid. Vrijwel gelijktijdig kwamen we bij de studio aan. Trap omhoog en daar kwamen onmiskenbare, beukende Hardstyle beats ons tegemoet? ! ? ! Ik wist dat Woods een veelzijdige DJ was maar om ons te verwelkomen met Hardstyle had ik niet durven hopen. Bleek dus dat er al iemand anders – DJ Walt van het duo Showtek – bezig was met zijn laatste creatie. Klonk lekker.

Het ijs was na een tour door de nogal grote studio, een kopje koffie en thee en wat small talk gauw gebroken dus tijd voor het officiële gedeelte.

Een heel lang begin
“Eigenlijk ben ik van kinds af aan al bezig geweest met muziek�, zegt Woods in zijn absolute Brabants accent “en spendeer ik zolang ik me kan herinneren al mijn spaargeld aan het kopen van platen en apparatuur. Echt draaien in een club was eigenlijk een logisch gevolg en mijn eerste optreden – als je het zo mag noemen – was in een kleine tent, in de hoek van een bar bij Stratums Eind. Het was zo’n tent waar de muziek echt secundair was. Niemand lette echt op wat ik deed. Ik was er als de kippen bij toen Hollywood in 1990 met House Parties – incluis kooidanseressen – begon. Niet vanwege de dames, maar uiteraard weer vanwege de muziek. Als ik zo terugkijk is er ook echt niemand geweest die mij destijds inspireerde, alles kwam door de liefde voor de muziek.�

Terwijl Rick wat foto’s maakt vervolgt Woods zijn verhaal. “Ik ben vervolgens in 1991 boven de club gaan wonen want dat was gezien mijn taken als manager en DJ in de club wel zo makkelijk. In ’91 ben ik overigens ook full time DJ geworden. In die tijd waren we als club nog heel erg naar een sound aan het zoeken en later werd het steeds evidenter dat de Belgen en de Duitsers veel vooruitstrevender waren met hun muziek. Hun sound – absolute Trance, by the way – sprak ons veel meer aan dan de Club sound van bijvoorbeeld de iT. Wij wilden ons echt onderscheiden en dat was ons ook zeker gelukt want we trokken al gauw een grote internationale crowd naar ons toe. Een ding waar we zeker in geslaagd waren was er voor te zorgen dat we geen copy werden van de iT. Ik weet ook zeker dat wij als eerste club in Nederland in ‘93-’94 al hele avonden Trance draaiden. Heerlijk, als ik daar aan terugdenk.�

“Mijn eerste echte grote optreden kwam pas heel laat. Ik heb vanaf ’91 tot 2002 bij Hollywood als Resident DJ gewerkt totdat ik gevraagd werd om in 2002 in de RAI bij Shockers te draaien. Dat was mijn eerste echte grote gig. Ik moest het feest openen en dat is toch altijd een zwaardere taak dan je denkt. Zeker als je een lege zaal hebt waar je een voetbal nog niet eens naar het andere eind kan trappen. Maar zenuwachtig was ik niet. Sterker zelfs, ik ben het eigenlijk nooit. Natuurlijk bereid ik me degelijk voor. Ik weet meestal wel met welke track ik begin daarna ga ik geheel af op wat het publiek en mijn gevoel aangeeft. Ik ga eigenlijk altijd puur op mijn gevoel en de interactie met het publiek af.�

“Vanaf Shockers is alles echt in een stroomversnelling terechtgekomen. In de afgelopen twee jaar vlieg ik van het ene land of continent naar het andere, speel ik op grote festivals als Sensation en DanceValley en probeer ik met hard werken het ‘momentum’ vast te houden.�

Marcel schonk nog wat in en opende het raampje want ondanks het tijdstip zorgde de laaghangende zon toch voor flink wat warmte in de kantine

Mijn Sound
“Ik geloof dat iedere DJ flink wat soorten muziek uitprobeert en luistert voordat hij of zij die sound gevonden heeft die hem of haar het best past. Ook ik ben door die molen gegaan. In het begin draaide ik gewoon plaatjes aan elkaar en was een eigen stijl nog ver te zoeken. Maar al gauw kwam ik er achter dat ik zowel Trance en Techno heel erg leuk begon te vinden. Ik probeerde tussen die twee stijlen een tussenweg te vinden en al gauw had ik mijn eigen sound gevonden die ik zelf het beste – en al jaren eigenlijk – als Techtrance omschrijf. De reden waarom ik deze kant uit ben gegaan ligt voornamelijk aan het feit dat ik niet graag in een hokje geduwd wil worden. De hokjesgeest beperkt zowel mij zelf als mijn carrière als DJ. Ik wil juist die creatieve ruimte voor mezelf houden want op deze manier ben ik ook voor meerdere podia en verschillende feesten, clubs of festivals inzetbaar.
[Maar ook “Techtrance� valt tegewoordig weer in een hokje helaas].
Zou ik moeten kiezen tussen Trance en Techno dan zou ik zonder al te veel twijfel voor Techno kiezen. Vooral vroeger vond ik de sounds van Jeff Mills absoluut inspirerend.�

Ondertussen was DJ Walt nog flink aan het beuken met zijn nieuwe track en werden wij getrakteerd op een lesje produceren. Rick schonk nog s wat te drinken in.

Onderscheid
In bepaalde lagen van de DJ hiërarchie heerst er een gezonde onderlinge concurrentie. Al moet ik zeggen dat ik er eigenlijk niet zo mee bezig ben. Tuurlijk begrijp ik dat het voor velen moeilijk is om een gig te krijgen. Ik moet er zelf ook nog steeds erg hard voor werken. Maar ik blijf van mening dat je jezelf het best kan onderscheiden door zoveel mogelijk je eigen ding te doen. “Ik doe dat voornamelijk door mijn sets vol te duwen met eigen materiaal, eigen bootlegjes, eigen CD-R’s en vooral niet te veel hitjes draaien. Ik speel liever een hele serie onbekende platen die gemiddeld een 8 van het publiek krijgen dan hier en daar bekende hitjes van een 10 in mijn set verwerken. Dat is op safe spelen en past geheel niet bij mij. Ik concurreer eigenlijk het meest met mijzelf. Het DJ vak is eigenlijk een heel erg vreemd en grillig vak want je kijkt bijvoorbeeld al niet verder dan vier maanden vooruit. De vier aankomende maanden moeten gewoon gevuld zijn met gigs en ik streef er altijd naar om veel uren in de studio door te brengen. Alles daarna is eigenlijk een zwart gat.�

Nederland vs Buitenland
In mijn ogen zijn we in Nederland heel erg verwend. Elke subsculture heeft wel zijn eigen DJ’s, zijn eigen feesten, zijn eigen sound. Maar wat ik hier ook zie is dat er ook een bepaalde vermenging of verweving van verschillende kampen begint te ontstaan. Kijk maar hoezeer Trance en de “Hardere� dance naar elkaar toe groeien. Kijk maar eens naar de Trancefeesten van vandaag, waar hoor je nog de echte oude Trance, dat is, op de Boot parties van Armin na, erg zeldzaam aan het worden. Of kijk maar eens naar de laatste sets van Tiësto, ook hij draait steeds harder. Natuurlijk zal hij dat niet overal doen, maar hij laat in ieder geval wel zien dat hij er ook mee bezig is.�
Als bewijs zette Woods even later de platen op die Tiësto laatst van hem draaide.
“In het buitenland is het publiek ook nog lang niet zo verwend. Het publiek pikt ook nog meer van je want ze hebben nog niet dat vergelijkingsmateriaal om kritischer te kunnen zijn. [Met name de vele parties in Holland, incl. de vele grote DJ’s die hier komen]. Je mag als DJ dus nog steeds een stuk creatiever zijn in de buitenlandse clubs. Ook al spendeer ik momenteel veel tijd in hotels, vliegtuigen en airports, ik ben nog steeds hongerig naar meer buitenlandse ervaringen. Juist omdat je daar veel nieuwe dingen kunt uitproberen die je bijvoorbeeld nooit in een Nederlandse club zal wagen. Musical Madness noem ik het [check mijn website] want vier verschillende landen op twee continenten in evenveel dagen is natuurlijk pure waanzin. Toch focus ik niet alleen op het buitenland. Ik heb het nadeel – of voordeel – het is maar hoe je het interpreteert, dat ik nooit tevreden ben. Er is altijd wel ruimte voor verbetering daarom richt ik me nog steeds op het momentum dat ik nu in Nederland heb. Ik moet die stijgende lijn vasthouden. En als ik toch een internationale markt moet kiezen, laten we dan meteen voor de big one gaan, de Verenigde Staten natuurlijk. Wel ook meteen een erg moeilijke markt want ook al speel je in New York en Miami, dat houdt niet in dat iedereen je meteen kent. Sterker nog, dat hebben we hier in Nederland al niet eens.�

Kansen
“Zoals ik al eerder zei, ben ik lekker op weg en moet ik met heel hard werken die stijgende lijn van nu er in houden. Ik moet echt blijven knokken voor mijn plekje. Maar de ‘sky is the limit’ zeg ik maar. Ik ben er nog lang niet. Het zomerseizoen is weer begonnen en ik check alweer gretig mijn email. Je weet maar nooit of we een bevestiging voor één of ander groot festival gekregen hebben. DanceValley is binnen maar nog geen Mainstage. Dat streven naar meer of beter blijft ook meteen het leukste van het DJ gebeuren.�

Open minded
“Als ik het voor het zeggen had en ik mocht met een druk op een knop een aantal veranderingen er doorheen brengen dan zou ik beginnen met een attitude verandering. Ik vind het zo jammer dat iedereen zo graag in hokjes denkt. Men moet meer ‘open minded’ worden hier in Nederland. Als ze je niet kunnen plaatsen hebben ze op voorhand al problemen met je. Zo ook op feesten. Het heet toch niets voor niets ‘een feest’. Je gaat toch lekker voor je plezier naar een feest. Nu lijkt het er steeds meer op dat bepaalde mensen naar een feest gaan om vooral de fouten van de DJ eruit te halen of te mekkeren omdat je een keer een wat ouder plaatje draait! In het buitenland vinden ze ons zo ‘lucky’ met al onze superstar DJ’s, onze grote feesten en onze mooie festivals in Nederland, maar de Nederlander zelf loopt alleen maar op al die mooie dingen te zeiken. ‘Just kick back and relax’ zeg ik dan.�

Walt had ondertussen de studio verlaten en de stilte hangt bijna verstikkend in de lucht. Gelukkig was Woods spraakzaam en vervolgde zijn verhaal.

Keuzes
“Helaas kan ik daar nog heel weinig over zeggen omdat er nog een heleboel opties zijn. Ik kan je wel alvast zeggen dat ik elf bevestigde festivals heb. Voor mij is dit natuurlijk een leuk vooruitzicht maar het kan wel eens lastig zijn voor het thuisfront. Nu ben ik eigenlijk nooit een vakantiepersoon geweest. Nu de laatste jaren alles zo in een stroomversnelling is gekomen schieten vakanties er ook bij in en dan kan het meisje wel eens op haar strepen gaan staan. Misschien dat we eens wat dingen moeten gaan combineren in de toekomst, je weet wel, werkvakanties. Ik blijf er bij dat het leven of in dit geval je werk continu uit keuzes maken bestaat. ‘Ga ik op vakantie of doe ik dat ene grote festival’, ‘ga ik in het buitenland draaien of niet’, ‘ga ik harder draaien of blijf ik mijn ding doen’, elke keuze heeft invloed op mijn carrière en wendingen. Een ding is zeker, ik blijf deze zomer breed inzetten met mijn muziek. Ik moet de crowd ‘eager’ laten blijven door meer en meer ervoor te zorgen dat de “Woods� sound een begrip gaat worden en dat die sound erg breed is.�

Laatste Tracks
“Dat ik blij ben met Fauna , Cherry Blossom en Advanced is wellicht wel een understatement. Ze worden momenteel zo goed opgepikt door zowel het publiek als de DJ’s. Vooral ook nu Tiësto ze draait. Maar ook vakbroeders als Johan Gielen, Judge Jules, Cosmic Gate, Cor Fijneman etc, etc verwerken ze egelmatig in hun sets en dat is natuurlijk alleen maar leuk. Het mooie is, dat de mix van Advanced die nu in de clubs gedraaid worden eigenlijk mijn B-keuze is. Ze waren al naar een aantal DJ’s gestuurd voordat ik er achter kwam dat de ‘verkeerde’ versie gemasterd was.�
En om zijn woorden bij te zetten laat hij ons het verschil horen. Wat een verschil inderdaad.
“Maar ik ben erg blij dat ze zo goed opgevangen worden. Ben benieuwd wat ze dan van mijn A versies vinden want die vind ik persoonlijk voller en liggen gewoon lekkerder in de oren. Zelf draai ik ze uiteraard al weer een tijdje en zijn ze ondertussen een vast item in mijn set geworden. Nu is het zaak om weer verder te kijken voor een goede, maar vooral vernieuwende opvolger te maken en dat zal zeker niet meevallen.�

Compilatie vs eigen album
“Dat is een vraag die mij regelmatig gesteld wordt. Ik kan je eigenlijk meteen zeggen dat ik er momenteel niet echt mee bezig ben. Ook bij de platenmaatschappij is het vrij stil op dit item, moet ik zeggen. Natuurlijk blijft dat iets wat ik altijd wel zou willen doen maar de timing moet er zeker naar zijn. Zo heb ik nu ook mijn eisen die ik aan een compilatie CD stel. Zo zou ik ‘m bijvoorbeeld willen vullen met meer volwassen muziek. Ten aanzien van een eigen album zou ik het liefst de diepte in willen. Maar ook daar zit vooral een stukje timing die als factor meespeelt en ik geloof dat mijn fans daar nog niet aan toe zijn. Een andere factor die meespeelt is natuurlijk de participatie van de platenmaatschappij en zij zien het momenteel nog niet gebeuren. Misschien moet ik maar eens aan een pseudoniem denken en onder die naam wat dingen uitbrengen.�

Eigen feest
Ja, het is een steeds vaker terugkerend fenomeen dat DJ’s hun eigen feesten organiseren. Toch is het iets waar ik me niet mee bezighoud en ik zal je uitleggen hoe ik het zie. De DJ’s die zelf feesten organiseren hebben te kampen met een of meerdere van de volgende items: ze zijn zo succesvol in het buitenland dat ze vrijwel nooit meer in Nederland zijn, dus wel wat moeten doen om die relatie met hun fans te verstevigen. Of, ze zien bepaalde dingen om hun heen gebeuren en denken daarmee dat ze wel mee moeten doen aan deze bijna hype. Ik val dus in geen van deze twee categorieën. Ik ambieer het zelf niet om ergens een solo night te hebben. Alhoewel, aan de andere kant, wat me wel heel leuk lijkt is bijvoorbeeld een hele nacht vullen in mijn oude club in Eindhoven.�

“Voor de rest wil ik vooral verder doorgroeien en alles naar ‘the next level’ brengen. Ik stel continu mijn goals bij, mijn paspoort begint aardig vol stempels te zitten. DanceValley en Sensation heb ik gehaald en ik kijk uit naar mijn volgende bijdrage daar. Maar ik kijk nu ook bijvoorbeeld naar grote internationale festivals zoals Global Gathering / God’s Kitchen. Ik ben en blijf hongerig naar meer maar geniet met volle teugen wat ik nu heb.�

I’m in it for the Love of the music not the love for the spot light!

Marcel Woods

JFK

 

Share/Save/Bookmark